Faktor Laman Sosial Jadi Medium Sebar Maklumat  

Posted by Quote de Unquote Group


      Laman sosial bukan sahaja menjadi medium untuk masyarakat berkomunikasi malah ramai yang telah sedia maklum bahawa pada masa kini laman sosial telah menjadi medium utama yang digunakan oleh masyarakat untuk menyebarkan maklumat. Pelbagai maklumat boleh diakses dengan cepat, dan mudah. Internet telah memainkan peranan yang begitu penting sehingga membolehkan masyarakat untuk mengakses terus segala maklumat yang diperlukan hanya di hujung jari.

sumber : Google Images

      Dengan perkembangan teknologi masa kini, pelbagai laman sosial telah wujud dan ianya memberi pilihan kepada pengguna untuk memilih medium terbaik untuk mereka gunakan.. 

sumber : Google Images

      Kebanyakan pengguna memilih untuk menggunakan laman sosial bagi menyebarkan maklumat kerana, ianya tidak menggunakan kos, menjimatkan masa dan tenaga, mendapat reaksi yang cepat dan ianya dapat mencapai target audiens yang dikehendaki.

      Laman sosial seringkali menjadi pilihan oleh beberapa golongan tertentu bagi menyebarkan maklumat seperti maklumat tentang diri mereka, perkhidmatan yang ditawarkan, produk, iklan, berita online, isu-isu terkini, perniagaan online, dan sebagainya.

      Di Malaysia, terdapat beberapa laman sosial yang menjadi pilihan utama masyarakat untuk akses kepada pelbagai maklumat. Disini  disertakan senarai "top-ten" laman web yang sering menjadi pilihan masyarakat di Malaysia.



Golongan Yang Menggunakan Laman Sosial Untuk Menyebarkan Maklumat

Ahli Politik

Di Malaysia, terdapat ahli-ahli politik yang menggunakan laman sosial bagi menyebarkan agenda-agenda dan ideologi poitik mereka. Melalui laman sosial tersebut juga, masyarakat akan dapat mengetahui tentang perkembangan ahli politik serta isu-isu politik semasa.

Peniaga

Laman sosial juga digunakan oleh peniaga untuk menjual barangan mereka. Pelbagai kaedah yang digunakan untuk menyebarkan maklumat tentang perniagaan. Terdapat juga peniaga yang melakukan perniagaan online iaitu melalui internet. Perniagaan sebegini makin mendapat sambutan kerana prosesnya yang mudah dan cepat.




Pengamal Periklanan


Pengamal periklanan juga tidak ketinggalan untuk menyebarkan iklan produk pelanggan mereka bagi menarik perhatian pengguna. Laman sosial telah menjadi pilihan utama mereka untuk memasarkan iklan kerana laman sosial menjadi tumpuan masyarakat dunia. Untuk memasarkan iklan dalam laman sosial mereka memerlukan kretiviti bagi menghasilkan iklan yang menepati citarasa pengguna. Pelbagai jenis iklan dapat dihasilkan samaada  iklan berbayar atau tidak, iaitu yang dipamerkan di dalam sesebuah laman sosial mahupun iklan berbentuk cerita pendek/video.

Google Images

contoh iklan alam laman sosial You Tube : TOYOTA
                                                                DIGI

Penulis Blog

Blog juga merupakan salah satu laman sosial yang paling kerap diakses oleh masyarakat di Malaysia. Penulis blog terdiri daripada individu mahupun berkumpulan. Penulis blog banyak berkongsi maklumat-maklumat tertentu seperti isu-isu semasa, tentang diri mereka, artikel atau rencana dan pelbagai lagi bahan lain. Melalui pendedahan sebegini masyarakat akan dapat menambah lebih pengetahuan tentang sesuatu perkara.



Laman sosial telah menjadi medium terpenting kepada masyarakat pada masa kini untuk mendapatkan maklumat. justeru, pengamal laman sosial perlulah menggunakan kemudahan laman sosial ini secara betul agar tiada bahan maklumat yang tidak berfaedah diperolehi oleh pengguna. 




Rujukan :

Google Images
You Tube Video

This entry was posted on Sunday 20 November 2011 at 06:34 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment