LATAR BELAKANG KEWUJUDAN LAMAN SOSIAL  

Posted by Quote de Unquote Group

LAMAN SOSIAL ?

Facebook ialah laman sosial utama di Internet pada hari ini. Dengan berbilion-bilion halaman yang tercipta setiap hari membuatkannya berada di tempat ke-6 paling banyak dilawati laman web dan mempunyai satu pangkalan pengguna yang kini berjumlah hampir 200 juta. Pengguna-pengguna boleh memuat naik satu profil dan gambar-gambar, membuat kaitannya kepada “friends”, menghantar mesej-mesej awam kepada yang lain, dan menambah permohonan yang meningkatkan pengalaman dalam talian mereka.  Adakah anda memahami definisi laman sosial dan perkembangannya?


Boyd dan Ellison mentakrifkan laman sosial dalam talian sebagai laman-laman web yang membolehkan pengguna membina satu profil yang menggambarkan diri mereka, menunjukkan yang mereka rasa bertalian, dan melihat hubungan lainnya ( Peter K.Ryan, 2011).
Banyak pengguna menyertainya dengan matlamat untuk menunjukkan laman sosial mereka, disambungkan kepada satu jaringan yang diperluas lebih besar, mendapat akses untuk kerja atau peluang-peluang pengembaraan, dan berkomunikasi dengan rakan-rakan secara geografi jauh.
Manakala bagi pengguna sederhana, satu laman sosial ialah satu aplikasi mudah yang tinggal dalam desktop atau Web browser.  Ia mengandungi satu muka surat log masuk, satu akaun pengguna, satu profil, dan sekumpulan permainan, serta alat-alat yang dapat meluangkan masa kita dengan rakan-rakan.
Laman sosial membolehkan manusia untuk mendapatkan akses kepada maklumat, sokongan dalam waktu keperluan, dan membentuk satu bahagian amat penting dalam kehidupan harian kami. Pada 2 dekad lalu, hubungan itu telah menjadi semakin lengkap oleh media dalam talian, mula dengan papan-papan mesej, seterusnya mengirim e-mel dan pesanan segera, dan sekarang berkembang ke dalam laman sosial seperti Facebook, Twitter, Friendster dan sebagainya. 


PERKEMBANGAN LAMAN SOSIAL

1995: Classmates.com ialah laman web media sosial yang dicipta oleh Randy Conrad. Laman web ini membantu ahli-ahli mencari, menghubung dan terus berhubung dengan rakan-rakan dan kenalan dari alam persekolahan. Classmates mempunyai lebih daripada 40 juta ahli aktif di Amerika Syarikat dan Kanada.

1997: Sixdegrees.com dinamakan sempena enam ijazah konsep pengasingan dan membolehkan pengguna menyenaraikan rakan-rakan, ahli-ahli keluarga serta kenalan dan melihat hubungan mereka dengan mana-mana pengguna lain di tempat itu. Ia merupakan satu daripada manifestasi pertama satu laman sosial dalam format yang dapat dilihat sekarang. Sixdegrees berakhir pada tahun 2007.

2002: Friendster.com mempunyai atas 115 juta pengguna berdaftar dan lebih daripada 61 juta pelawat yang unik setiap bulan global. Lebih daripada 90% trafik friendster datang dari Asia. laman web juga digunakan untuk bertarikh, menemui acara baru, kumpulan-kumpulan dan hobi.

2003: Myspace.com dilancarkan selepas pekerja-pekerja eUniverse dengan Friendster melihatnya berpotensi dan mengajuk ciri-ciri laman sosial yang lebih popular. Myspace menjadi laman sosial yang paling popular di Amerika Syarikat pada tahun 2006.

2006: Facebook.com ialah temberang laman rangkaian sosial yang paling popular 350 juta pengguna. Ia telah ditubuhkan oleh Mark Zuckerberg yang belajar di Universiti Harvard. Keanggotaan laman-laman web pada mulanya dibataskan oleh pengasas-pengasas ke Harvard pelajar-pelajar, tetapi ialah diperluas kepada kolej-kolej lain. 

2006: Twitter.com ialah satu laman rangkaian sosial yang membolehkan pengguna-penggunanya menghantar dan membaca mesej-mesej yang dikenali sebagai “tweets”. Ia digambarkan sebagai “SMS internet” dan popular serta meluas dengan kira-kira 5 juta pengguna.

2010: Google.com/buzz ialah laman sosial terbaru direka untuk menyatupadukan program berpangkalan web googles, G-mail. Buzz menumpukan pada menyatupadukan gambar-gambar, video-video dan hubungan-hubungan sebagai sebahagian daripada “perbualan-perbualan” aspek-aspek G-mail seperti perbualan pasang.


PANDANGAN PERDANA MENTERI MALAYSIA - DATO SRI NAJIB TUN RAZAK TERHADAP LAMAN SOSIAL

Soalan: Dato’ Sri adalah Perdana Menteri Malaysia pertama mempunyai laman sosial Facebook. Sejauhmanakah kemudahan ini membantu aspek pentadbiran Dato’ Sri?

Jawapan Najib: Antara kelebihan laman sosial Facebook ini ialah ia membolehkan saya berinteraksi secara langsung, sekali gus mendapat maklum balas serta merta daripada sesiapa jua seperti kawan, serta ulasan dan tindakan yang dilaksanakan olek kerajaan. Justeru, ini merupakan medium komunikasi yang sangat berkesan dalam membantu saya mendapatkan gambaran sebenar tentang bantuan serta kehendak  rakyat berhubung dengan isi tentu. (Najib Tun Razak).


                                                                                                  


Rujukan:
1. Peter K.Ryan, 2011, Social Networking (1st edition), Rosen Publishing, New York
2. Najib Tun Razak, 2010, Jawapan Najib: Meringkai Persoalan Semalam, Konflik Hari Ini dan Cabaran Masa Depan, Institut Terjemahan Negara Malaysia.


Disediakan oleh : 

Ang Lay Hoon  (107847)





This entry was posted on Sunday 13 November 2011 at 08:06 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment