Masa depan teknologi? Masa depan kita?  

Posted by Quote de Unquote Group

Teknologi semakin berkembang dengan lebih cepat, lebih pantas dan masa depan seolah-olah tiada batasan untuk kebanyakan sektor, yang mempunyai ramai tertanya-tanya apa masa depan bagi masyarakat kita


Berbanding dengan masa sepuluh tahun yang pendek lalu, tahun in 2011 adalah jauh lebih berkembang dan canggih dari segi teknologi. Kehidupan semua orang telah menjadi semakin senang dan mudah dengan bantuan teknologi. 

Sebagai contoh :
 


Kita tidak perlu beratur panjang untuk membayar pelbagai jenis bil setiap. Segala pembayaran dapat dilakukan melalui internet. Ini telah menjimatkan masa dan menyenangkan para pengguna.





 



Perkhidmatan ini adalah paling digemari oleh semua orang terutamanya kepada kumpulan yang sibuk dengan kerja. Sekarang kebanyakan kedai juga menyediakan perkhidmatan ini untuk menarik lebih banyak pelanggan. Pelanggan hanya duduk di rumah, memilih barang yang ingin dibeli, membayar dan barang akan hantar terus ke rumah.
Salah satu perkembangan yang paling jelas adalah penggunaan iphone atau smartphone yang semakin biasa dalam kalangan masyarakat. Masyarakat tidak lagi memegang kepada telefon yang hanya mempunyai fungsi menelefon sahaja. Smartphone dan iphone sekrang mempunyai pelbagai fungsi yang berguna dan menarik. 

Tahap kemajuan dalam pelbagai bidang telah membawa banyak perubahan kehidupan semua orang. Jadi, adakah ini akan terus berkembang dan seterusnya membawa lebih banyak perubahan yang tidak dapat disangka kepada masyarakat atau seluruh dunia. Rasanya jawapan adalah "ia".

Kita sering dapat lihat dari drama, filem atau baca dari novel bayangan masa depan yang penuh dengan teknologi yang sangat canggih dan tidak dapat kita bayangkan sekarang. 


Kita tidak lagi membawa kereta yang menggunakan petrol yang mahal dan tidak mesra alam. Kita akan membawa kereta yang menggunakan tenaga matahari?
Atau tidak perlu merasa tekanan atau marah dengan kesesakan jalan raya yang dahsyat?













Pembantu rumah tidak lagi diperlukan? Sebab kita akan mempunyai pembantu rumah yang paling rajin dan taat di rumah?









Segala kerja yang susah tidak lagi kita risau. Sebab pembantu rumah pada masa depan akan menyelesaikan segalanya? Tidak kira kerja itu melibatkan air, api, tanah, harus panjat, lari.......

Dalam masyarakat masa depan, iphone atau smartphoen mungkin dikategorikan sebagai mainan yang ketinggalan zaman. Ini disebabkan kita akan mempunyai alat komunikasi yang lebih senang debawa dan mudah diguna?



Mungkin pada masa depan yang tidak lama kemudian, kita dapat menyiapkan kerja dengan bantuan pancaran cahaya, deria sentuhan atau suara?









Kita semua mempunyai bayangan yang tidak sabar untuk kehidupan yang seperti ini. Walaubagaimanapun, semua ini adalah memerlukan tempoh masa yang panjang untuk mencapaikannya. Dan kehidupan masyarakat yang akan datang dengan teknologi ini adakah betul-betul hanya membawa kebaikan kepada masyarakat? Adakah ini dapat membawa manfaat yang sebanyak mungkin kepada seluruh masyarakat?

Jawapan yang jelas adalah dalam hati kita.

Tetapi salah satu perkara yang kita dapat mengesahkan adalah, kehidupan kita menjadi lebih mudah dan selesa dengan bantuan pelbagai teknologi yang maju.


Rujukan :



Oleh: LEONG SIN MUN   [ 107879 ]

This entry was posted on Wednesday 23 November 2011 at 09:17 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment