Era Digital - Teknologi Masa Depan?  

Posted by Quote de Unquote Group

Jika pada masa kini manusia sudah 'dibelai' dengan pelbagai teknologi canggih, sudah tentu pada masa hadapan teknologi akan lebih bertambah canggih serta dipenuhi dengan teknologi digital sehinggakan segala urusan harian dapat berjalan dengan lebih lancar. Walaubagaimanapun, era digital masih belum satu kenyataan pada masa kini jika kita hanya masih mampu membayangkannya sahaja.


Baru-baru ini, pihak Microsoft telah menyiarkan satu video berkonsepkan teknologi masa depan. Video ini adalah visi Presiden Microsoft, Kurl Delbene tentang dunia teknologi 10 tahun kemudian. Petikan daripada KabarIT (Jumaat, 28/10), Delbene menyatakan "Semua idea-idea dalam video berdasarkan pada teknologi yang nyata. Beberapa kemampuan, seperti pengenalan suara, kolaborasi real time dan visualisasi data sudah ada saat ini. Lainnya belum tersedia dalam produk tertentu, namun merupakan penelitian dan pengembangan aktif di Microsoft dan perusahaan lain." Berikut adalah video 'Productivity Future Visions 2011' oleh officevideos:



Sungguhpun begitu, ada dakwaan yang menyatakan bahawa terdapat teknologi masa depan yang sudah wujud pada masa kini. Berikut adalah video '10 Future Technologies That Already Exist' daripada alltime10s:



Samsung juga tidak terkecuali dalam mengejar arus teknologi terbaru. Mereka menggunakan konsep Life and Style sebagai strategi pemasaran mereka. Konsep teknologi ini dikatakan dapat meningkatkan taraf kehidupan manusia pada masa hadapan. Mari kita lihat pula video 'Future Life and Style, future teknologies by Samsung' oleh samsunggalps:




Tidak kiralah apapun strategi pemasaran yang digunakan oleh syarikat teknologi, yang pasti kebanyakan manusia yang cintakan teknologi sudah tentunya ternanti-nantikan saat semua produk-produk teknologi terkini 
keluar di pasaran. Ini adalah kerana, tidak kira apapun teknologi tersebut; asalkan ia canggih dan mampu mempermudahkan urusan harian, maka sudah pasti ia diidam-idamkan oleh semua para pengguna.

Rujukan:
1) http://kabarit.com/2011/10/gambaran-teknologi-masa-depan-versi-microsoft/
2) http://futuretechnologytrends.com/

Oleh: AIDA ILANI BINTI MAHALLEY [107843]

This entry was posted on Saturday 26 November 2011 at 08:29 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment